داروی جدیدی برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2

داروی Gevokizumabداروی جدیدی است که سبب بهبود کنترل قند خون و التهاب در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

رژیم غذایی و ورزش درتمام بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 از اصول مدیریت این بیماری محسوب می شوند.رعایت این اصول در برخی از بیماران برای کنترل قند خون کفایت می کند اما در سایر بیماران برای کنترل بیماری نیاز به مصرف دارو می باشد. اما همه ی انواع داروها برای تمام بیماران موثر نیستند. داروی Gevokizumabداروی جدید دیابت است که سبب بهبود تغییرات (افت و خیز) قند خون و کاهش التهاب در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می گردد.

در دیابت نوع 2، اینترلوکین 1B-پروتئینی است که سبب تخریب سلولهای بتا در پانکراس می شود. سلولهای بتا مسئول تولید انسولین هورمون طبیعی کنترل کننده ی قند خون می باشند.Gevokizumab  دارویی است که با پروتئین اینترلوکین 1Bمقابله می کنند.

دکتر Donathاز بیمارستان دانشگاه بازل سوئیس و همکارانش اخیراً به بررسی تأثیرات و ایمنی داروی gevokizumabبر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 پرداختند. آنها دریافتند که در بیماران  دریافت  کننده ی دوز متوسطی از داروی gevokizumabمقدار هموگلوبین A1Cبه میزان 0.85درصد بعد از سه ماه کاهش می یابد.در این بیماران میزان حساسیت به انسولین بهبود یافته و میزان C-reactive protein  به عنوان علامت التهاب که از خصوصیات کلیدی دیابت است، کاهش می یابد .

نویسندگان مقاله نتیجه گیری می کنند که داروی gevokizumabسبب کاهش التهاب و بهبود کنترل قندخون در بیماران از طریق بهبود سنتز و استفاده از انسولین می شود.

آنها مصرف داروی gevokizumabرا یک بار در ماه یا با یک برنامه ی طولانی تر تجویز می کنند.

در این تحقیق ،98 بیمار انتخاب شدند که در یکی از دو گروه شرکت داشتند یکی از این دو گروه از داروی مذکور با افزایش دوز و برنامه ی دوزینگ استفاده کردند و دیگری از پلاسبو استفاده نمودند .این تحقیق با حمایت کارخانه ی سازنده ی دارو کمپانی XOMAانجام شد . و نتایج آن در ژورنال Diabetes careبه چاپ رسید.

منبع: www.dailyrx.com